پیام خراسان

آخرين مطالب

طبس رکورد شکست ؛ 51 قربانی در مرگبارترین حادثه معدن جهان اجتماعي

طبس رکورد شکست ؛ 51 قربانی در مرگبارترین حادثه معدن جهان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - جست‌وجوگران پیکرهای 49 نفر را از تونل‌های معدن بیرون کشیدند و با مرگ 2 نفر از مصدومان در روز گذشته، آمار قربانیان این حادثه به 51نفر رسید.
از شامگاه شنبه گذشته که حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس، هولناک‌ترین حادثه معدنی در کشور را رقم زد، عملیات تیم‌های جست‌وجو برای نجات حادثه دیدگان در این معدن آغاز شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در همان روز نخست بود که اجساد 30نفر از قربانیان در بلوک B معدن از داخل تونل‌ها بیرون کشیده شد اما مهم‌ترین بخش از عملیات جست‌وجو دستیابی به تونل بلوک C، یعنی جایی بود که 19 نفر دیگر از کارگران در آنجا محبوس بودند. مقدار بالای گاز متان که در این تونل منتشر شده بود، مانع از آن شده بود که عملیات جست‌وجو با سرعت انجام شود و در این شرایط بود که جست‌وجوگران 4 شبانه‌روز به عملیات خود ادامه دادند تا این ساعت 5صبح دیروز و با انتقال پیکر آخرین قربانی به بیرون از تونل، این عملیات پایان یافت.
حالا و با پایان یافتن عملیات جست‌وجو و نجات، آنچه برای افکار عمومی اهمیت دارد، رسیدگی و پیگیری این حادثه است؛ حادثه‌ای که به گفته رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی، تردیدی وجود ندارد که سهل‌انگاری و خطاهای نابخشودنی در این موضوع اتفاق افتاده است.
سیدحسن هاشمی روز گذشته گفت: ما نمی‌خواهیم همه این خطاها را متوجه پیمانکاران و شرکت‌ها کنیم. حتما باید بررسی‌های دقیقی انجام شود اما بر اساس تجربه‌ای که دارم معتقدم که خطاهای نابخشودنی انجام شده و از حیث قضایی مشکل قابل پیگیری است که ان شاءالله به نتایج مثبتی خواهد رسید. بنده این قول را به خانواده جانباختگان می‌دهم که به سادگی از کنار این موضوع عبور نمی‌کنیم و تا احقاق حقوقشان تلاش کامل خواهیم کرد.
فداکاری تا پای جان مجتبی حسین‌پور 30 ساله است و اهل شهر سه‌قلعه در خراسان جنوبی. او 2 سال و نیم است که در معدن زغال سنگ طبس کار می‌کند. او در واحد ایمنی معدن به فعالیت مشغول است و دریک تیم 4 نفره فعالیت داشت. او شبی که حادثه رخ داد، در شیفت استراحت به سر می‌برد. اما وقتی با او تماس گرفتند تا به معدن بیاید، برای نجات همکارانش جانش را کف دستش گذاشت به داخل تونلی که پر از گاز بود رفت اما وقتی چند نفر از همکارانش را نجات داد خود نیز بر اثر استنشاق گاز بی‌هوش شد و روی زمین افتاد.
او وظیفه‌اش این است که مدت شیفت 6 ساعته‌اش، غلظت گاز را اندازه‌گیری کند، همه موارد ایمنی را چک کند تا مشکلی ایجاد نشود و اگر مشکلی دید حتما به مسئولان بالاتر معدن گزارش کند.
حسین ‌پور در گفت و گو با خبرنگار همشهری می‌گوید: در زمان حادثه من در شیفت استراحت بودم. از ساعت 7 تا 12 شب که این حادثه در معدن رخ داد، شیفت استراحت ما بود. با وجود اینکه یک گروه ایمنی و امداد و نجات در معدن حضور داشتند اما باز هم با ما تماس گرفتند.
وی می‌گوید: این تماس گویای وخامت اوضاع بود. اما وقتی به معدن اصلی معدن معدنجو رسیدند، شدت حادثه را باور نمی‌کردم. آنجا متوجه شدم که معدنچیان بلوک سی در اثر نشت گاز و انفجار آنی جان باخته بودند.
او می ‌گوید: بلافاصله به دستگاه تنفسی رسپیراتور مجهز شدیم و در 2 گروه 4 نفره و 2 نفره وارد تونل معدن شدیم. در داخل تونل هم در 2 مسیر جداگانه در تونل‌های تاریک به دنبال کارگران می‌گشتیم تا بتوانیم جانشان را نجات دهیم.
حسین‌پور میگوید: من و همکارم دو نفری به سوی کارگاه بلوک B پیش رفتیم. ما در طول مسیر هم گازسنجی می‌کردیم و هم همکارانمان را که مصدوم بودند را نجات می‌دادیم. در این مدت توانستیم 4 تا 5 نفر را نجات دهیم و بیرون بکشیم. در شرایط سخت و در حالکه کپسول سنگین اکسیژن را حمل می‌کردیم و ماسک مجهز دستگاه رسپیراتور بر صورت داشتیم. در فضای خفه تونل همه تلاشمان این بود که تعداد بیشتری از معدنچیان را نجات دهیم.
وی ادامه می‌دهد: در حالیکه در حال امداد و نجات بودم، وقتی داشتم یکی از معدنچیان را به بالا می‌کشیدم، متوجه شدم یکی از افرادی که در تونل افتاده و در اثر گاز گرفتگی جان باخته، یکی از همکاران من بود، که با هم به عملیات آمدیم. باور نمی‌کردم که او را از دست داده‌ایم. او برای نجات جان دیگران جان خود را از دست داده بود. چگونه می‌توانستم نبود همکارم را باور کنم.
مامور ایمنی معدن می‌گوید: من نیز تا ساعت 12 در حال امداد رسانی بودم، اما خسته شدم و خود را به گوشه ای از تونل رساندم که هوای بیشتری داشت تا کمی خستگی در کنم ماسک را از صورت برداشتم و کپسول را روی زمین گذاشتم، به ثانیه نکشید که دچار سرگیجه شدم و دیگر چیزی متوجه نشدم.
حسین پور ادامه می‌دهد: شایعات زیادی در مورد افنجار و چگونگی آن است. اما این گاز بود ندارد و به سرعت باعث سرگیجه، تهوع و خفه‌گی می‌شود و امکان ندارد قبل از این اتفاق گاز در فضا پیچیده باشد. با توجه به اینکه درهای کارگاه بسته و پرده‌های محافظتی هم انداخته بود، می‌توان گفت که این انفجار باعث تخریب کارگاه و نشت گاز شده بود.
وی می‌افزاید: چرا که تا ساعت 6:30 شیفت قبل در حال کار بودند و همه آنها به سلامت شیفت خود را تحویل دادند و از معدن خارج شدند.
کد خبر 884641 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم معدن طبس- خراسان جنوبی حوادث ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/736555/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید وزیر ورزش و جوانان از مجموعه ورزشی ثامن الائمه (ع)

نقش‌آفرینی خراسانی‌ها در دفاع مقدس/ شبیخون با «غیور اصلی»

غرب را گشایشگر خود ندانیم

بارشهای رگباری در راه خراسان جنوبی

برخورد با عاملان قصور احتمالی حادثه معدن طبس

بارش های رگباری در راه خراسان جنوبی

واکنش غیرمنتظره علم‌الهدی به حادثه معدن طبس/ تجهیزات کافی ندارید‌، معدن راه نیندازید‌‌/ نمی‌شود بگویند تحریم هستیم و تجهیزات نیست‌

واکنش تند خاتمی به فاجعه معدن طبس

برگزاری مسابقات تیراندازی با تفنگ بادی در فردوس

واگذاری انشعاب آب در سایت نهضت ملی مسکن شهر قاین آغاز شد

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم بجنورد برگزار شد

نشست فرهنگی ورزش کشور در مشهد با حضور وزیر ورزش و جوانان

امام جمعه موقت کاشمر:موشک های امروز مقاومت حاصل ایستادگی با سنگ ریزهای آنها است

امام جمعه خلیل آباد: رژیم صهیونیستی ماهیتی جز جنایت و جنگ ندارد

آراکی ژاپنی داور دیدار ایران قطر

ماجرای حذف تاثیر معدل از کنکور؛ این‌بار واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

علم‌الهدی: تا اسرائیل وجود دارد‌، معنا ندارد اسلحه را زمین بگذاریم؛ در برابر اسرائیل زمانی اسلحه را زمین می‌گذاریم که با نیستی او مقابل شویم

2 هزار بسته‌ حمایت تحصیلی در مشهد توزیع شد

گردهمایی بزرگ اساتید و فعالان قرآنی تربت جام

مشهد میزبانی مناسب برای برگزاری بازی‌های فوتبال ملی و باشگاهی

یادواره شهدای منطقه پدافند هوایی شمال شرق کشور در مشهد

شعارهای کوبنده مردم مشهد در حمایت از ملت مظلوم فلسطین

وزیر ورزش از ورزشگاه ثامن مشهد بازدید کرد

دانش‌بنیان‌های خراسان رضوی یاریگر صنعت نفت کشور هستند

نشست فرهنگی ورزش کشور در مشهد با حضور وزیر ورزش و جوانان – آفتاب نو | اخبار ورزشی

رییس حوزه هنری خراسان رضوی از بانوی انقلابی دفاع مقدس عیادت کرد

آتش گسترده در جنگل‌های دلفان/ 40 مظنون شناسایی شدند

4 شمشیرباز از خراسان رضوی به اردوی تیم ملی دعوت شدند

دبیر هیات شمشیربازی خراسان رضوی:4 شمشیرباز از خراسان رضوی به اردوی تیم ملی دعوت شدند

یک محصول دانش‌بنیان صنعت برق برای نخستین بار در کشور تولید شد

کودکان صاحب سالن ویژه سینما شدند/ افتتاحیه «ببعی» رکورد زد

سالنی ویژه کودک و نوجوان در پردیس باغ کتاب

جنایات اسرائیل مایه شرم بشریت است

عوامل بروز حادثه ناگوار در معدن زغال سنگ طبس

خلاصه مهم‌ترین اخبار نیمروزی | جمع‌بندی مهم‌ترین اخبار 6 مهرماه 1403

قصور یا تقصیر حادثه معدن در طبس به طور جدی پیگیری شود

قصور احتمالی عاملان حادثه معدن طبس پیگیری شود

توییت مهم سخنگوی دولت درباره درگذشتگان ⁧معدن طبس⁩

ناگفته‌های یک نجات یافته از معدن طبس

حادثه طبس بررسی و با خاطیان برخورد قاطع شود

سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر جنایت صهیونیستها شرم آور است

خلأهای قانونی در حوزه معادن خراسان جنوبی شناسایی شود

کارگر نجات‌یافته از فاجعه طبس: 55 نفر کشته اعلام کرده‌اند، کسی که مرده‌ها را می‌شست عدد بالاتری را می‌گفت

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی درحمایت از ملت لبنان

طبس رکورد شکست ؛ 51 قربانی در مرگبارترین حادثه معدن جهان

برگزاری برنامه امامزادگان عشق در بیرجند

علت حادثه معدن طبس دقیق بررسی شود

مرگ در راه نجات جان معدنچیان

خاتمی به ماجرای حادثه معدن طبس ورود کرد+ جزئیات

وعده مهم سخنگوی دولت به خانواده جانباختگان معدن طبس